Friday 29 October 2010

Σεξουαλικές προτιμήσεις και εκλογές


Σε αυτές τις εκλογές εμφανίζεται για πρώτη φορά δυναμικά ένα θέμα το οποίο έχει απασχολήσει εδώ και αρκετά χρόνια τις περισσότερες δυτικές δημοκρατίες: Η διεκδίκηση δημόσιου αξιώματος από κάποιον δηλωμένο ομοφυλόφιλο. Πρόκειται για ένα ζήτημα που διχάζει το σύνολο του πολιτικού χάρτη, καθώς φωνές υπέρ ή κατά τέτοιων υποψηφιοτήτων ακούγονται από όλους τους ιδεολογικούς χώρους. Ας εξετάσουμε, λοιπόν, αν τέτοιες υποψηφιότητες πρέπει να τυγχάνουν ιδιαίτερης υποδοχής από την κοινωνία και, βέβαια, κατά πόσο οι "ορατές LGBT (lesbian, gay, bisexual, and transgender) υποψηφιότητες" συμβάλλουν όντως στην προσπάθεια ικανοποίησης των αιτημάτων αυτής της κοινωνικής ομάδας.

Κατ' αρχάς, το φαινόμενο δεν είναι ούτε πρόσφατο, ούτε ελληνικό: Από τον Harvey Milk, ο οποίος εξελέγη δημοτικός σύμβουλος του Σαν Φραντσίσκο στα τέλη της δεκαρτίας του 1970, μέχρι τον νυν Περιφερειάρχη της Απουλίας στην Ιταλία και επίδοξο αντίπαλον δέος του Sylvio Berlusconi στις επόμενες εκλογές Nichi Ventola, συχνά εμφανίζονται "ανοιχτά ομοφυλόφιλοι" (ατυχής απόδοση του όρου openly LGBT) υποψήφιοι σε κάθε είδους εκλογές. Στην Ελλάδα, αν και οι υπόνοιες για ομοφυλόφιλους πολιτικούς είναι εντυπωσιακά μεγάλες σε αριθμό, για πρώτη φορά στις φετινές αυτοδιοικητικές εκλογές οι πολίτες θα μπορούν να επιλέξουν και υποψηφίους οι οποίοι δηλώνουν ευθαρσώς ότι ανήκουν στο λεγόμενο "τρίτο φύλο". Οι υποψηφιότητες αυτές είναι του Δημήτρη Τσαμπρούνη με το συνδυασμό του Γιώργου Καμίνη "Δικαίωμα στην πόλη" και της Ειρήνης Πετροπούλου με το συνδυασμό της Ελένης Πορτάλιου "Ανοιχτή πόλη", αμφότερες για το Δήμο Αθηναίων.

Κατ' αρχάς, είναι αναντίρρητο ότι τα μέλη της LGBT κοινότητας πρέπει να αντιμετωπίζονται χωρίς διακρίσεις σε μια φιλελεύθερη κοινωνία. Διαφοροποιήσεις για το εύρος των δικαιωμάτων που θα πρέπει να τους δοθεί είναι φυσικό και εύλογο να υπάρχουν, ο πυρήνας των δικαιωμάτων, όμως, είναι σαφώς αδιαπραγμάτευτος για κάθε φιλελεύθερη αντίληψη. Σε αυτή την κατεύθυνση σαφώς και οι ορατές LGBT υποψηφιότητες συμβάλλουν θετικά, καθώς δίνεται η δυνατότητα σε όλους τους πολίτες να αντιληφθούν έμπρακτα και οχι σε θεωρητικό επίπεδο ή υπό μορφή ψιθύρων ότι ο διαφορετικός σεξουαλικός προσανατολισμός δεν είναι "κουσούρι" ή μειονέκτημα, αλλά μια πτυχή της προσωπικότητας κάθε ατόμου που δεν το καθιστά από μόνη της ούτε περισσότερο, ούτε λιγότερο ικανό ως προς τη συμμετοχή στα κοινά.

Παρά ταύτα, υπάρχουν πολλές πτυχές των υποψηφιοτήτων αυτών που ενδεχομένως οδηγούν σε ανεπιθύμητα αποτελέσματα. Η βασικότερη αυτών είναι η λανθασμένη προβολή του σεξουαλικού προσανατολισμού ως το βασικότερο χαρακτηριστικό των υποψηφίων. Το επιχείρημα "ψηφίστε με γιατί είμαι ομοφυλόφιλος" έχει την ίδια ακριβώς πολιτική αξία με το "ψηφίστε με γιατί είμαι ετεροφυλόφιλος", από μόνο του, δηλαδή, δεν έχει καμία πρακτική αξία για τον ψηφοφόρο που αναζητά την καλύτερη επιλογή. Οι LGBT υποψηφιότητες δυστυχώς παγιδεύονται σε αυτή την επιλογή, παραγνωρίζοντας ότι το δικαίωμα στη σεξουαλική αυτοδιάθεση είναι ένα μόνο από τα θέματα που καλούνται να διαχειριστούν. Με τον τρόπο αυτό, οι εν λόγω υποψήφιοι καθίστανται μονοδιάστατοι, ενώ, πολλές φορές στηρίζουν συνδυασμούς με τους οποίους έχουν σοβαρές διαφορές (τρανό παράδειγμα, η υποψηφιότητα Καμίνη). Απόρροια αυτού του προβλήματος είναι και το φαινόμενο της γκετοποίησης της LGBT κοινότητας, η οποία, αντί να γίνεται εξωστρεφής, κλείνεται περισσότερο στον εαυτό της, επιλέγοντας να στηρίξει "δικά της παιδιά" με μόνο κριτήριο τη σεξουαλική τους ταυτότητα. Κάτι τέτοιο, όμως, οδηγεί πρώτον, σε απαξίωση αυτών των υποψηφιοτήτων από μη μέλη της κοινότητας και δεύτερον, σε αποξένωση των μελών της από την κοινωνία.

Συνοψίζοντας, όπως συμβαίνει σε κάθε μεταίχμιο της Ιστορίας, η θέση των LGBT υποψηφίων είναι ιδιαίτερα λεπτή και δύσκολη. Οφείλουν, παρά ταύτα, να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων και να αρθρώσουν λόγο αμιγώς πολιτικό, χωρίς να επικεντρωθούν αποκλειστικά στην ιδιαιτερότητά τους. Μόνο έτσι θα κερδίσουν σε (μικρό ή μεγάλο) βάθος χρόνου το δικαίωμα στην ισότητα που με τόση θέρμη αναζητούν. Σε αντίθετη περίπτωση, οι LGBT υποψήφιοι θα εξελιχθούν σε άλλη μια βαλβίδα εκτόνωσης της καταπίεσης που νιώθει η συγκεκριμένη κοινότητα, χωρίς, όμως, να προσφέρουν πραγματική λύση στα προβλήματά τους.

Υ.Γ.: Όσοι δεν έχετε δει την ταινία "Milk", αξίζει να αφιερώσετε δύο ώρες σε μια πολύ ενδιαφέρουσα και διδακτική ιστορία.

11 comments:

  1. Μα είναι τόσο ωραίο ! Να έχουμε ομοφυλόφυλο βουλευτή και λεσβία γιατί όχι πρωθυπουργό ! Επίσης καλό είναι να θεσμοθετηθεί ο γυμνισμός ως νόμιμος σε όλη την Ελλάδα σε όλα τα μέρη ! Είναι δυνατόν να μην υπάρχει επίσης το δικαίωμα να κάνουνε σεξ σε δημόσιους χώρους οι άνθρωποι?? Αυτό δεν το σκέφτηκαν όλοι αυτοί οι νορμάλ υποψήφιοι ??? Μάλιστα ντρέπομαι που στη χώρα μου δεν υπάρχει το δικαίωμα να είναι υποψήφιοι και κτηνοβάτες , παιδόφιλοι , νεκρόφιλοι κτλ !! Είστε πραγματικά συντηρητικοί ....

    ReplyDelete
  2. @Anonymous: Χαίρομαι πάρα πολύ που μπήκες στον κόπο να σχολιάσεις, λυπάμαι όμως που δεν διάβασες το άρθρο. Επαναλαμβάνω λοιπόν: "Διαφοροποιήσεις για το εύρος των δικαιωμάτων που θα πρέπει να τους δοθεί είναι φυσικό και εύλογο να υπάρχουν". Αν, τώρα, εσύ πιστεύεις ότι η παρουσία ενός ομοφυλόφιλου θα οδηγήσει σε όλα τα παραπάνω, τότε μάλλον είσαι πολύ πιο δημιουργικό πνεύμα από όλους εμάς. Το ότι κλείνεις τα μάτια και αρνείσαι μια κατάσταση είναι δικαίωμά σου, αλλά λύση δεν πρόκειται να βρεις έτσι.

    ReplyDelete
  3. Νίκος Σωτηρόπουλος30 October 2010 at 01:46

    Μπράβο,Αλέξανδρε. Ένα άρθρο πολύ καλό που θίγει ένα από τα βασικά ζητήματα του εν λόγω προβλήματος.Πάντως, αν και στο περιεχόμενο του άρθρου το αναφέρεις σωστά, στον τίτλο αναφέρεσαι σε 'προτιμήσεις' και όχι στο δόκιμο 'προσανατολισμός'.
    -Ανώνυμε των 19:39. Μια μέρα τα (πιθανώς ομοφυλόφιλα) παιδιά σου δεν θα είναι υπερήφανα για σένα. Όπως δεν είναι καθόλου περήφανα σήμερα, τα παιδιά όσων στήριξαν το απαρτχάιντ για τους γονείς τους.

    ReplyDelete
  4. Ο όρος "τρίτο φύλο" είναι επίσης παραπλανητικος και προσβλητικός. Άλλο ο σεξουαλικός προσανατολισμός κι άλλο η ταυτότητα φύλου.

    ReplyDelete
  5. "Ανώνυμε των 19:39. Μια μέρα τα (πιθανώς ομοφυλόφιλα) παιδιά σου δεν θα είναι υπερήφανα για σένα. Όπως δεν είναι καθόλου περήφανα σήμερα, τα παιδιά όσων στήριξαν το απαρτχάιντ για τους γονείς τους"

    Καλα μιλάμε για την μπούρδα! Και εκ ποιου αμβωνος ηθικής ανωτερότητας θα κρινουν τα "παρεκκλίνοντα" παιδιά τους φυσιολογικούς τους γονείς. Μηπως ηταν εγκλημα τους ότι ήταν φυσιολογικοί (αλλως δεν θα μπορούσαν να τα είχαν κάνει, κιόλας!).
    Φαινεται ότι η αντίληψη σου για το ζήτημα είναι τοσο ρηχή όσο και οι γνώσεις σου για την Νότιο Αφρική...

    ReplyDelete
  6. Ανωνυμε του 8:49 εγραψες !! Απολυτα ορθος!
    Οσο ως προς το σχολιο του παιδιου που εχει το μπλογκ!
    Καποτε δεν διανοειτο κανεις την παρουσια ομοφυλοφιλου σε ψηφοδελτιο ! Ε στο μελλον θα δειτε και νεκροφιλους κτλ !!!
    Αλλα οπως ειπα και στο πρωτο μου σχολιο γιατι οχι να μην εχουμε και νεκροφιλους ??? Ειναι ολα τοσο νορμαλ για σας!!!!!

    ReplyDelete
  7. Ανώνυμε των 18:45, αν ζούσες 70 χρόνια πριν, θα έλεγες "κάποτε δεν διανοείτο κανείς την παρουσία γυναίκας στο ψηφοδέλτιο, να δείτε που μια μέρα θα δούμε και ομοφυλόφιλους". Δεν γνωρίζω αν έχεις μαντικές ικανότητες, αλλά θα μου επιτρέψεις να μπορώ να πω μόνος μου τι θεωρώ νορμάλ και τι οχι, εκτός, βέβαια, αν εξισώνεις την ομοφυλοφιλία με τη νεκροφιλία...

    Ανώνυμε των 08:49 το σεξουαλικά φυσιολογικός δεν σημαίνει εχθρός των ομοφυλοφίλων, εκτός αν υπονοείς κάτι για τον γράφοντα. Ισχύει βέβαια και το αντίθετο, για του λόγου το αληθές αναζήτησε κάποιες έρευνες σχετικά με το σεξουαλικό προσανατολισμό του Αδόλφου...

    Ανώυμε των 04:09 δεκτό ότι ο όρος είναι αδόκιμος, αλλά παραπλανητικός δεν είναι (ως ευρέως χρησιμοποιούμενος και χωρίς διφορούμενη έννοια), κατά, δε, την αισθητική μου, ούτε προσβλητικός. Αν σε έθιξε, συγγνώμη.

    ReplyDelete
  8. Ο Αδολφος δεν εχει καμια σχεση με μας και το θεμα!
    Ναι η ομοφυλοφιλια ειναι οπως και η νεκροφιλια κτλ!
    Φυσικα αλλο γυναικα και αλλο ομοφυλοφυλος .... Η γυναικα ειναι ενα απο τα δυο ειδη ανθρωπου ενω ο ομοφυλοφυλος ειναι μια παραποιηση του ανθρωπινου ειδους !

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Ωραίο άρθρο, επαυξάνω ιδιαίτερα στο σημείο "Οφείλουν, παρά ταύτα, να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων και να αρθρώσουν λόγο αμιγώς πολιτικό, χωρίς να επικεντρωθούν αποκλειστικά στην ιδιαιτερότητά τους."
    Η κύρια παρατήρηση την οποία έχω να κάνω είναι ότι η LGBT κοινότητα θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτική απέναντι σε παρόμοιες υποψηφιότητες, να τις περνάει από εξονυχιστικό "σκανάρισμα" πριν τους δώσει τη ψήφο τους. Τέτοιοι άνθρωποι θα λειτουργήσουν, καλώς ή κακώς, ως σημαίες της κοινότητας. Και τις σημαίες σου, ειδικά τις πρώτες, πρέπει να τις επιλέγεις με τεράστια προσοχή.
    Αν δεν αξίζουν(άξιζαν) οι συγκεκριμένοι, το θεωρώ απείρως πιο θετικό οι LGBT να περιμένουν για καλύτερους εκπρόσωπους

    ReplyDelete